Länsivene

Länsivene on valmistanut suurimman osan MP-veneistä. Itseasiassa (yhtä lukuunottamatta) kaikki puiset, eli ne joiden mallinumerosta ei löydy numeroa 5. Länsivene  Oy:n perustivat Rauman Unajalle Tätilän veljekset Osmo, Onni ja Atso. Länsivene valmisti myös moottoriveneitä, joista suurimman osan lujitemuovista, mutta MP-veneitä vain puisina.

Yhtä lukuunottamatta kaikki Tätilän valmistamat MP -veneet purjehtivat edelleen, ja se yksi poikkeuskin tuhoutui tulipalossa talvitelakalla.

tätilät   osmo

Vasemmassa kuvassa Onni ja Osmo Tätilä, Myrskypoikien edustajia ja Matti Pulli Meripurakk’an rakennusvaiheessa. Oikeassa kuvassa Osmo Tätilä, joka eläkkeelläkin ollessaan jatkaa edelleen veneiden parissa ja pitää telakkaa Naantalin Merimaskussa. Kun kävin kyselemässä MP-veneistä, hän leikkisästi totesikin: ”rakennapa kerran vene, niin siitä tulee elinikäinen riesa”. Tällä hän ei suinkaan tarkoittanut etteivätkö veneet kestäisi, vaan sitä kuinka veneen jokainen uusi omistaja tulee aina kyselemään tekijältä veneen yksityiskohdista ja historiasta. Itse asiassa hän oli todellisuudessa ylpeä siitä kuinka aika on näyttänyt, että veneet kestävät hyvin ja pitkään.

Puiset MP-veneet on rakennettu puusuikaleista ristiin liimaamalla. Menetelmää kutsutaan myös kylmälaminoinniksi, koska siinä käytettiin liimaa, jota ei tarvinnut kuumentaa lopuksi. Menetelmällä saavutetaan erittäin luja ja kevyt rakenne, joka vetää vertoja jopa nykyisille epoksi-hiilikuitu yhdistelmille (jotka vaativat kuumennuksen). Ristiin liimaus myös tekee puusta elämättömän, minkä lisäksi se osastoi puun jolloin mahdolliset vauriotkin ovat rajallisia. Menetelmä oli yleinen ennen lujitemuovin yleistymistä, mutta on huomattavasti työläämpi ja siksi enää käytössä yksittäisissä loistojahdeissa ja itserakennuksessa.

Tätilä myös kehitti valmistusmenetelmiä vuosien varrella. Ensimmäiset MP 27 -veneet tehtiin vanerisuikaleista fenoliliimalla. Muissa veneissä materiaalina oli n. 4 x 50 mm mahonkiviilu (Meripurakk’assa ilmeisesti Iroko). Liimakin vaihtui vanereista tutuksi resorsinoliliimaksi ja osa taidettiin tehdä epoksiliimallakin. Ensimmäiset veneet rakennettiin lestin (urospuolinen muotti) päälle, mutta myöhemmin sisimpänä kerroksena käytettiin pitkittäistä ponttirimaa, joka muodosti lestin päälikerroksille. Lisäksi joissain veneissä päälimmäinen viilukerros on pitkittäin, jolloin pinta näyttää lautaveneeltä. Rungoissa on yleensä 4 kerrosta, joiden paksuus on 4 – 6 mm, yhteensä siis n. 18-20 mm.

Mainokset

One Reply to “Länsivene”

  1. Meripurakk on tehty 5 mm paksuisista irokosuikaleista viidestä kerroksesta, 4 diagonaalikerrosta ja ulommainen pitkittäin. Hionnan jäljiltä laidoituksen paksuudeksi jäi 22 mm. Liimana epoksi.

Vastaa

Täytä tietosi alle tai klikkaa kuvaketta kirjautuaksesi sisään:

WordPress.com-logo

Olet kommentoimassa WordPress.com -tilin nimissä. Log Out /  Muuta )

Google photo

Olet kommentoimassa Google -tilin nimissä. Log Out /  Muuta )

Twitter-kuva

Olet kommentoimassa Twitter -tilin nimissä. Log Out /  Muuta )

Facebook-kuva

Olet kommentoimassa Facebook -tilin nimissä. Log Out /  Muuta )

Muodostetaan yhteyttä palveluun %s